Vandaag vanuit de drukte van Jakarta naar Bogor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ronald Verhagen - WaarBenJij.nu Vandaag vanuit de drukte van Jakarta naar Bogor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ronald Verhagen - WaarBenJij.nu

Vandaag vanuit de drukte van Jakarta naar Bogor

Door: ronaldverh

Blijf op de hoogte en volg Ronald

23 Maart 2011 | Indonesië, Batavia

Laatste ontbijt in het Maharadja Hotel genomen, de taxichauffeur staat al klaar, hij is ruim een uur te vroeg maar hij heeft er duidelijk zin in. Met een brede oppperbeste lach begroet hij ons alsof we zijn beste vrienden zijn. We hebben hem gisteravond gereserveerd voor een rit naar Bogor, zo'n 1,5 uur met de taxi voor een prijs van 300.000 IDR (25 euro). Voor Indonesische begrippen dus een behoorlijk bedrag, de verklaring voor de hartelijke begroeting is hem daar natuurlijk ook gedeeltelijk in gelegen. We moeten nog wat spullen pakken en gaan terug naar hotelkamer, we spreken af om 11.00 uur...hij is keurig op tijd en wederom is de begroeting uiterst vriendelijk en hoffelijk. Eerst rijden we nog naar een internetcafe om de voucher van het hotel in Bogor welke ik heb geboekt via internet uit te printen. Het hotel zou gelegen zijn in een rustige groene omgeving, na alle drukte ben ik daar wel aan toe en verheug ik me er nu al op. De chauffeur doorkruist handig de drukte van Jakarta, het is zoals gebruikelijk een gigantische chaos op de wegen van Jakarta, er lijkt geen enkele logica in te zitten enkel die van stug doorrijden en vooral veel claxoneren. Ik vraag me af wat het uitmaakt als iedereen claxoneert want wie hoort nu wie, het lijkt meer een vorm van automatisme te zijn. Links en rechts passeren soms de scoorters met vader, moeder en kleine kinderen erbij, soms wel 5 familieleden op 1 scooter, zonder helm...de "polisi" laat het oogluikend toe. De families hebben simpelweg geen andere keuze er is geen geld voor een auto en zijn ze aangewezen op de relatief goedkope scooter.
We rijden Jakarta uit via een Tolweg richting Bogor, het is ongeveer 1,5 rijden maar door een opstopping bij de laatste 2 kilometer doen we er een half uur langer over. Het komt daar schijnbaar veel voor want ineens duiken er tussen de auto's allerlei venters op, ze proberen hun waren te verkopen variërend van blokken Tofu, water, cola, rijst, pinda's en nog veel meer. Hun uiterlijk verraad pure armoede, geen levensgeluk straalt uit hun ogen, meer wanhoop... Ik ben geneigd om zo maar geld te geven maar Henni weerhoudt me ervan, dan staan er zo direct tientallen bedelende mannen en vrouwen om onze stilstaande taxi. We rijden door een arme buitenwijk van Bogor. Aan het einde slaan we rechtsaf, een scooter draait nog rakelings snel om onze taxi heen. De chauffeur gebaart afkeurend. Na 100 meter komen we in een andere wereld terecht, een oase van rust, uitgestrekte groene grasvelden, keurig geplaatste lantaarns en veel loofbomen en palmbomen. De palmbladeren bewegen zacht met de wind mee, links en rechts zijn op zeer ruime percelen villa's en zelfs ware paleisachtige gebouwen geplaatst. Het verschil met 10 minuten geleden is zo on-voor-stelbaar groot maar ik bemerk bij mezelf hoe snel de plaatsvervangende schaamte omslaat in een gevoel van berusting en dat ik eigenlijk wel blij ben om weer in een wat luxere omgeving te zijn. We worden bij de receptie afgezet en direct staan er 3 mannen klaar om ons welkom te heten en gedienstig te zijn en al onze spullen aan te nemen. Na het ontvangst bij de receptie worden we naar de villa gebracht, want de kamer die ik dacht geboekt te hebben blijkt een compleet ingerichte vrijstaande villa te zijn! Van binnen geniet ik en wrijf enthousiast in mijn handen....wat heb ik even een behoefte aan deze (overmatige) luxe en laat het ook helemaal over me heenkomen. De vuile kleding laten we wassen en strijken door de laundrydienst. Na even uitgerust te hebben bestellen we een frisse Indonesische salade welke door de room-service in de villa wordt gebracht. De tuindeuren staan open, de Tokek laat zich horen, de zon schijnt, er is alleen maar rust, heel veel rust en mijn dag kan voor vandaag niet meer stuk.....

  • 24 Maart 2011 - 15:17

    Inge:

    Heerlijk om zo bij te houden wat jullie allemaal meemaken .geniet ervan!!!!
    Zal goed voor je dochter zorgen dit weekend!!!!

    Dikke kus van je zus xxx

  • 09 December 2011 - 08:54

    Bob:

    dez site zuigt echt

  • 09 December 2011 - 08:55

    Bob:

    ik kan dit beter stomme mongol

  • 09 December 2011 - 08:55

    Heino:

    ich wil ein bier?

  • 09 December 2011 - 08:56

    Bob:

    dit is egt een goeie site bedankt!
    ik ren naakt rond niet in de nacht !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Na maandenlang alleen via sms en telefoon contact met mijn lieverd te hebben gehad zal ik haar op donderdag 17 maart in Medan Polonia Airport weer in mijn armen kunnen sluiten. Na eerst Sumatra en Java bezocht te hebben en van haar familie afscheid te hebben genomen komen we samen terug naar Nederland.

Actief sinds 13 Mei 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 28740

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 30 November 2015

Java-Batam-Sumatra-Java

04 Juli 2010 - 04 Juli 2011

Indonesische evenementen

15 Maart 2011 - 02 April 2011

Indonesiereis en samen terug...

31 Juli 2010 - 14 Augustus 2010

De hoogte in...

27 Juni 2010 - 27 Juni 2010

Dagje op de Dommel in Eindhoven

16 Mei 2010 - 01 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: