Bezoek Botanische tuinen in Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Ronald Verhagen - WaarBenJij.nu Bezoek Botanische tuinen in Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Ronald Verhagen - WaarBenJij.nu

Bezoek Botanische tuinen in Bogor

Door: ronaldverh

Blijf op de hoogte en volg Ronald

24 Maart 2011 | Indonesië, Bogor

Het uitzicht is schitterend wanneer ik s'ochtends door de openslaande deuren van de slaapkamer naar buiten kijk. De felle zon schijnt de palmbomen al in de flank, in de schaduw hangen de kokosnoten om geplukt te worden. Het schijnt heerlijk te zijn om de kokosnoot met ijs te vullen en leeg te drinken. De rust is nog steeds aanwezig, in de verte meen ik de Burung te horen fluiten, een typische Indonesische vogel welke ik heb leren kennen door de mobiele telefoon van de taxichauffeur. Hij had de Burung als beltoon ingesteld. Henni slaapt nog, ze is nog moe nadat ze me de halve nacht heeft geprobeerd met het insmeren van Indonesische balsem van mijn hardnekkige hoest af te helpen, daarbij viel ik steeds in slaap maar is ze zelf niet aan slapen toegekomen. Een inspanning die als een vanzelfsprekendheid lijkt te gelden voor haar. Na het ontwaken belt Henni de roomservice om ons ontbijt te bestellen, ook nu weer wordt deze afgeleverd in de villa. Voordat het ontbijt onze villa wordt binnengebracht is er nog tijd om in de inloopdouche de slaap er definitief uit te spoelen. Vandaag is de planning om de Botanische tuinen in Bogor te bezoeken. Het is een bijna mysterieus, wat mystiek park met een groote van 87 hectare! De tuin is opgezet door een Nederlandse botanist, de "Kebun Raya" werd geopend in 1817...
Om naar de botanische tuin te komen besluiten we voor vandaag een taxi met sopir (chauffeur) te huren, het aardige hiervan is dat de sopir meteen zijn inkomen verdiend daarmee. Voor ons een schijntje, voor hen van levensbelang...het is een aardige en spontane Sundanese Javaan. (niet te verwarren met Sudanees!) Het is een jongere uitvoering van Constans Rosenau, dezelfde gelaatsuitdrukkingen en ook zijn typsiche manier van bewegen doen me aan hem denken. Het is een goede gids want hij weet veel te vertellen over de omgeving. De botanische tuin blijkt inderdaad een betoverende, prachtig zorvuldig uitgebouwde parktuin te zijn. Volgens Sambas is echter het grootste gedeelte van het park een oerforrest. Hij vertelt over de mystiek van de forrest, zo wordt er door muzikanten die in het park willen optreden serieus toestemming (Permissi) gevraagd aan de eeuwenoude bomen. Zij hopen zodoende de bomen goed te stemmen.
Aan het einde van een symmetrisch parkachtig aangelegde terrassentuin ligt een aan Berlage relaterend theehuis, we besluiten om hier even wat te gaan drinken en iets van de Indonesische kaart te bestellen. We nodigen Sambas, die nog in zijn auto zit te wachten, uit om ook te komen eten. Zoals gebruikelijk weigert hij in eerste instantie maar zal na onze overtuigingen uiteindelijk toch aanschuiven. Zo blijft Sambas de hele dag "oproepbaar" en neemt hij afstand wanneer Henni en ik samen dingen gaan ondernemen. Uiteindelijk slenteren we 5 uur door de botanische tuin en verbazen we ons over de reuzachtige bomen, prachtige exemplaren welke de lange jaren trotseren. Moe van het lopen nemen we ons voor om het volgende te bezoeken monument alleen maar met de auto te gaan bekijken om aansluitend terug te gaan naar onze villa nr. 7.
Het is al donker wanneer we het park oprijden, we nodigen Sambas nog even uit voor een drankje en om de rekening te betalen van de huur van auto. Voor Sambas hebben we een apart bedrag gereserveerd waarbij we nadrukkelijk aangeven dat het echt alleen van hem is en niet van de 'company'. Dat is niet tegen dovenmansoren gezegd......
Tevreden vertrekt Sambas om 20.00 uur naar huis. Even wat opfrissen waarna we ons avondeten bestellen. Erg veel gaan we in ieder geval niet meer doen vanavond. Harrie Potter komt op tv.....laten we ons vanavond door hem maar eens betoveren...

• 24 Maart 2011 - 19:49

Marijke De Haas:

Hai Ronald,
    Ik heb net je reisverslag gelezen. Ben blij dat alles goed met jullie gaat. Het ziet er allemaal fantastisch uit. Geniet er nog van. Tot gauw.
    Groetjes van je collega.

• 24 Maart 2011 - 20:38

Hugo:

Jaaa, mooi he :-)

Blij dat jullie er ook gecharmeerd van zijn. Hopelijk heeft de tuin een heilzame werking op je hoest, Ronald. Alhoewel, gepijit worden door Henni klinkt ook aantrekkelijk... :-)

Groeten aan de familie

• 24 Maart 2011 - 20:51

Hugo:

Zeg dik,

Volgens mij is Ronald niet verkouden. Hij vindt het gewoon lekker om op die manier in slaap te vallen...

Laat jij je ook eens masseren!

• 25 Maart 2011 - 18:57

Pa En Ma :

hallo ronald en henni.vandaag hebben we je verslagen van 23 en 24.3 gelezen.jjullie worden toch wel in de watten gelegd
    jullie voelen je waarlijk God in Frankrijk.wat een prachtige foto's vooral van henni in het zwarte jurkje en dat kleurrijke eten, maar ook van ronald in korte broek.wat zullem jullie straks bruin zijn hoewel we dat van henni wel gewend zijn.het is daar zeker mooi maarnederland ook ,zeker nu de lente is aangebroken.wij hopen dat henni op een of andere manier kan zorgen dat ronald's hoest ophoudt en nog meer kan genieten.wij wensen jullie nog fijne dagen toe.veeel liefs en dikke kussen van ons.houdoe

• 26 Maart 2011 - 13:27

Lukas:

hoi pap is het leuk daar ik ben nu bij tante nicol oome endy en dennis en yoelle doei
    lukas

• 26 Maart 2011 - 14:48

Nicole:

Fijn om te horen dat jullie elkaar weer zo gelukkig in de armen konden sluiten.(snif).Geniet nog van alle dagen in Indonesie en we zien jullie graag samen volgende week in Nederland . He, he, bijna is het zover dat Henni mag blijven. Luki is het weekend hier en het gaat allemaal goed met het menneke, Vergeet je niet een hoedje voor hem mee te nemen. Groetjes je zusje Nikie Pikie xxxx