eerste dag Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ronald Verhagen - WaarBenJij.nu eerste dag Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ronald Verhagen - WaarBenJij.nu

eerste dag Jakarta

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

10 November 2015 | Indonesië, Batavia

Na eerst bij te zijn gekomen van de zes uur tijdsverschil zijn we de avond ingegaan van Jakarta. Het lijkt laat op de avond, het is al een tijd donker, maar het horloge duidt half zes aan. Om de hoek bij het hotel beginnen direct de eetkraampjes. Er wordt in Indonesië vooral op straat eten bereid. Midden in deze miljoenenstad krioelt het van de zelfgefabriceerde rijdende keukentjes. Alle benodigdheden zijn er in te vinden, voor mij nog steeds moeilijk te herkennen kruiden en inheemse groenten. Henni legt het me steeds weer met geduld uit. We lopen verder en bij het ruiken van alle heerlijke geuren ben ik geneigd bij het eerste de beste eettentje te gaan zitten maar Henni geeft aan te kijken waar meer mensen zitten, dat zou iets meer garantie geven op een goede keuken. Na even gelopen te hebben, omringd door de klammende hitte, gaan we bij een kleine "tenda makan" zitten.
Met "selamat malam" worden we begroet, oprecht vriendelijk komt het allemaal over. Henni besteld een typisch Indonesisch gerecht met vis; pecel-lele. Ik hou het nu veilig bij nasi-goreng. In een grote wok op een immense vlam worden de gerechten bereid. Terwijl achter ons het Jarkataanse leven doorraast doen wij ons tegoed aan het beste wat Indonesië te bieden heeft.
De avond vordert als we nog wat door de straten slenteren. Onderwijl raakt Henni soms in gesprek met mensen op straat. Steevast krijg ik de indruk dat de mensen bekenden zijn maar blijken het willekeurige onbekenden te zijn; wederzijdse spontaniteit en vriendelijkheid lijkt het. Henni nuanceert het maar ik blijf het bijzonder vinden. Zeker als je bedenkt dat dit Jakarta is, een metropool.
Terug in het hotel besluiten we direct, doodmoe als we zijn, te gaan slapen. Met een melatonine tegen de jetlag hoop ik morgen een biologische klok te hebben die op tijd loopt.

  • 10 November 2015 - 13:56

    Marijke De Haas:

    Dus de eerste stapjes op indonesisch grond gebied zijn gezet. Het ga jullie goed. Leuk het te lezen. Nou ik werk nog ff door.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Na maandenlang alleen via sms en telefoon contact met mijn lieverd te hebben gehad zal ik haar op donderdag 17 maart in Medan Polonia Airport weer in mijn armen kunnen sluiten. Na eerst Sumatra en Java bezocht te hebben en van haar familie afscheid te hebben genomen komen we samen terug naar Nederland.

Actief sinds 13 Mei 2010
Verslag gelezen: 1443
Totaal aantal bezoekers 28731

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 30 November 2015

Java-Batam-Sumatra-Java

04 Juli 2010 - 04 Juli 2011

Indonesische evenementen

15 Maart 2011 - 02 April 2011

Indonesiereis en samen terug...

31 Juli 2010 - 14 Augustus 2010

De hoogte in...

27 Juni 2010 - 27 Juni 2010

Dagje op de Dommel in Eindhoven

16 Mei 2010 - 01 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: